مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: استان فارس با کاهش شدید ذخایر خونی مواجه هست از افراد واجد شرایط اهدای خون دعوت می‌شود برای یاری به بیماران نیازمند به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.
کد خبر: ۱۰۰۷۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲ 07 November 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: خون و فرآورده‌ها آن به‌عنوان مهم‌ترین ماده حیاتی که جان بسیاری از بیمارانی که ‌ براثر حوادث طبیعی، غیر طبیعی، ترافیکی به‌ویژه بیماران سرطانی و ژنتیکی را از خطر مرگ نجات بخشیده هنوز جایگزینی برای آن پیدا نشده و کماکان باوجود پیشرفت‌‌ در علوم پزشکی نیاز به این ماده حیاتی بیش از گذشته احساس می‌شود.

علی ادریسی ۷۴ ساله رزمنده و پیشکسوت عرصه مطبوعات که در دوران دفاع مقدس مورد اصابت ترکش قرارگرفته بود تاکنون بیش از ۲۳۲ مرتبه اقدام به اهداء خون نموده و از این حرکت جهادی بسیار خشنود است و بار‌ها اذعان داشته اگر کهولت سن نبود به این روند انسانی و خداپسندانه در راستای نجات جان بیماران همچنان ادامه می‌دادم و از شهروندان درخواست می‌شود در این حرکت خیرخواهانه سازمان انتقال خون را یاری کنند. شهروند دیگری به نام محمدرضایی که براثر سانحه تصادف تمام اعضاء خانواده‌اش دچار مصدومیت شدید شده بودند افزود: بعد از انتقال به بیمارستان اگر به‌موقع از سوی سازمان انتقال خون به ما نمی‌رسید قطعاً با خطر مرگ روبه‌رو شده و داغی بر دل بازماندگان و اقوام و فامیل گذاشته می‌شد.

مدیرکل انتقال خون استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهارداشت: در شرایط وقوع شیوع بیماری کرونا با کمبود خون در کشور به‌ویژه استان فارس روبه‌رو شده و ذخیره خونی در شیراز و نیز در سطح استان کاهش فراوانی پیداکرده است. مسعود ترابی با اشاره به اینکه برای مقابله با چالش و کاهش ذخایر خونی برنامه‌ریزی متعددی در قالب وظائف و خدمات‌رسانی سازمان انتقال خون استان صورت گرفته است، افزود: در شرایط کرونایی با شعار نیاز به خون بیش از گذشته یک حرکت ضروری برای نجات جان بیمارانی که حیات آن‌ها به تزریق این ماده حیاتی وابسته است موردتوجه شهروندان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس سوره مائده هرکس جان انسانی را نجات دهد گویی تمام انسان‌ها را از مرگ نجات داده و به‌عنوان یک حرکت عرفی و شرعی به آن اهمیت داده و آن را به‌عنوان فراخوان تبلیغاتی در نظر گرفته نشود. رئیس سازمان انتقال خون استان فارس تصریح کرد: بدون هیچ دغدغه‌ای از تمامی افرادی که دارای حداقل ۱۸ سال تمام و ۵۰ کیلو وزن داشته باشند با در دست داشتن کارت ملی به یکی از مراکز اهداء خون مراجعه و در این امر خیر مشارکت کنند. ترابی بیان داشت: شیراز با مرکز انتقال خون در قصر دشت و ایستگاه قوامی ساختمان شماره ۲ واقع در فلکه نمازی جنب درمانگاه امام رضا (ع) همه‌روزه از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۹:۴۵ یکسره آماده پذیرای اهداءکنندگان خون است. وی اضافه کرد: کسانی که در طول هفته به دلیل مشغله کاری موفق به اهداء خون در زمان اعلام‌شده نیستند می‌توانند در روز‌های تعطیل به‌ویژه جمعه به ساختمان مرکزی واقع در قصر دشت ایستگاه قوامی مراجعه کنند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی هنگام خون‌گیری

رئیس سازمان انتقال خون استان فارس اضافه کرد: در شرایط کرونایی تمامی پروتکل‌های بهداشتی در سطح سازمان انتقال خون رعایت می‌شود و برای اطمینان بیشتر علاوه بر طب سنجی، ماسک، استریل دست‌ها، نصب پارتیشن‌های شیشه‌ای و پلاستیکی بین کارکنان و اهداءکنندگان از دیگر مواردی که به آن توجه شده است.
یک مورد از فردی که هر 3 ماه اهداء می‌کنند به کرونا مبتلا نشده‌اند.ترابی با تأکید بر اینکه با تمهیدات اندیشه شده جای هیچ‌گونه نگرانی و تهدیدی برای اهداءکنندگان ماده حیاتی نیست، ابراز داشت: رعایت فاصله‌گذاری در بین صندلی‌های سالن‌های انتظار، ضدعفونی، فاصله‌گذاری تخت‌های اهداءکنندگان خون، استفاده پک‌های یک‌بارمصرف استریل باعث شده که کسانی که هر 3 ماه یک‌بار اقدام به اهداء خون کنند حتی یک مورد به بیماری کرونا مبتلا نشوند.


وی اظهارداشت: علاوه بر شیراز، ۷ شهرستان دیگر شامل مرودشت، کازرون، فسا، جهرم، داراب، آباده و لارستان، پایگاه ثابت انتقال خون وجود دارد و از ساعت 8 صبح تا 13 پذیرای اهداءکنندگان هستند.رئیس سازمان انتقال خون استان فارس خاطرنشان کرد: شهرستان‌های که مرکز انتقال خون ندارند، سازمان‌های مردم‌نهاد، ارتش، ادارات، کارخانه‌ها اگر قصد اهداء خون رادارند با تماس به روابط عمومی در اسرع وقت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی واحد‌های سیار مبادرت به خون‌گیری می‌کنند.

تمامی گروه‌های خونی با کمبود روبه‌رو هستند.ترابی از کمبود خون در میان تمامی گروه‌های خونی در استان فارس به‌ویژه شهرستان شیراز خبر داد و تصریح کرد: گروه خونی A و o مثبت کمبود به‌ویژه بیماران تالاسمی و کم‌خونی اکثر کودکان و افرادی که بیش از ۷۰ درصد به این ماده حیاتی وابسته‌اند نیاز به این ماده نسبت به دیگر بیماران بیشتر است. وی تصریح کرد: از تمامی شهروندان و اقشار مختلف استان درخواست می‌شود اهداء خون را به‌عنوان گفتار تبلیغاتی در نظر نگیرند و با حضورشان در مراکز انتقال خون این سازمان را برای تأمین ماده حیاتی یاری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار